lørdag 16. oktober 2010

Barcelona :)

Barcelona- the first experience.
Jeg er i Spania, Bacelona, et land og sted jeg aldri har vært før. Og det er så vakkert her.
Starten var ikke så bra, med tanke på at to menn forsøkte å stjele en av sekkene våre, mens vi sto utenfor leiligheten vi skulle bo i og ventet på nøkkel. En av mennene kom bort til oss og begynte å bable masse ting på spansk, mens han pekte på bygningen på andre siden av gata. Og i det vi snudde oss for å se hva han pekte på, prøvde den andre mannan å snike seg bak pappa og ta sekken hans som sto på bakken. Jeg fikk snudd meg tilbake i tide til å se den andre mannen med sekken i hånda, og ropte: ”Pappa, sekken din!”. Pappa fikk tak i sekken (uten store vanskeligheter) og begge mennene forsvant nedover gata. Jeg må innrømme at jeg var rimelig ”shaky” etterpå.
Noen minutter senere kom dama med nøkkelen vår, og vi fikk kjempet oss opp alle trappene til 4. etg med de tunge koffertene, før vi pustet lettet ut.

Leiligheten som skulle bli vårt hjem de neste 10 dagene var fantastisk. En to etasjes leilighet, med et søtt flislagt bad, et soverom nede med to senger, en stor garderobe og egen do, et kjøkken og stue i ett med en sjarmerende fransk balkong og en vindeltrapp som førte opp til et større soverom med tre senger og veranda på toppen av bygningen.
Jeg fikk æren av å bo i toppetasjen (siden pappa syns det ville bli slitsomt å gå opp og ned den knirkende trappa fire ganger løpet av natta).

Etter mange forsøk på å koke vann i vann-kokeren (som tydeligvis ikke fungerte), fikk vi endelig laget oss noen kopper kaffe som vi nøt i det deilige været på verandaen, mens vi tok oss et pust i bakken.

Utpå ettermiddagen tok vi turen ut for å vandre litt i byen og finne noe å spise. Leiligheten vår ligger i Calle Nou de le Rambla, og noen hundre meter fra hovedgata La Rambla som er en stor, lang og folksom gate i sentrum av Bacelona. Vi ble rask opptatt av alle ”statuene” (eller folk som var kledd ut som statuer, som vi har mange av i Oslo), men her var det mange flere av dem og mye mer varierende stil. Det var en ”rastafari” med enorme dreads (i plast) og en gigantisk Maruana rullings (på størrelse med en traffikk-kjegle). Også de typiske sølv, bronse og gull statuene var det mange varianter av, og vi fikk med oss engler, vikinger, ”fotballspillere” og vandrende blomsteroppsatser.
Plutselig sto vi foran et enormt marked med salg av all slags sjømat, kjøtt, frukt, grønnsaket, ost, brød og godterier i alle farger og fasonger. Det var turister overalt som tok bilder av de pent danderte bodene og tusen talls lukter slo i mot oss hvor enn vi gikk. Jeg føler meg alltid litt ukomfortabel på steder med store mengder mennesker, men dette var et marked utenom det vanlige og som virkelig var verdt et besøk. Jeg kjøpte med meg en av de største nektarinene jeg noensinne har sett, og generelt en god dose ost og kjøttpålegg til frokost neste dag, som virkelig smakte himmelsk.

Med alle de herlige luktene av mat, ble sulten kastet over oss og neste oppdrag var å finne et sted å spise, og det fort.
Turen gikk videre i en av sidegatene til La Rambla og dermed inn en handlegate, som jeg har store planer om å bruke mye tid på senere. Etter litt tid fant vi en perfekt restaurante med navn El Cafè d`en Victor. Den lå godt plassert i C. del Bisbe, ut mot Museu de la Calcat plassen. Menyen sto på engelsk, fransk, italiensk, spansk og catalansk og servitørene kunne godt engelsk til tross for at vi befinner oss i Spania. Interiøret inne var moderne, men koselig i lilla og orange, servitørene var veldig hyggelig og maten smakte utrolig godt.  I hvertfall Mixed Paella som pappa og jeg spiste. Min familie er veldig opptatt av å sitte ute å spise så lenge det lar seg gjøre, og her kunne vi nyte den gode maten med den friske lufta og det yrende folkelivet på uteserveringen.
I det store og det hele var dette en veldig god første dag her i Bacelona.


(Ps: bilder kommer etterhvert) 

2 kommentarer:

  1. Hvis du ikke har sett den allerede; pass på at du får med deg Barcelona-guiden min! http://theladiesalmanack.blogspot.com/2010/07/barcelona-por-favor.html

    SvarSlett
  2. jeg er misunnelig! høres ut som om dere har det herlig:) gleder meg til å se bilder og høre om alt!
    Marit

    SvarSlett