onsdag 5. januar 2011

Lavkarbo brød


Et av mine nyttårsforsetter var å starte med en form for "lav-karbo"- diett. Eller rett og slett kutte drastisk ned på karbohydratene og bli sund.
Etter litt leting på nettet, fant jeg en oppskrift på et Lavkarbo-brød, som hørtes veldig godt ut. Så hvorfor ikke prøve det ut? Det var ikke vanskelig å lage (oppskriften kommer under), men personlig syns jeg ikke det var spesielt godt. Om det er fordi at jeg er for vant til å spise "søtere" brød, eller om jeg gjorde noe feil, det vet jeg ikke. Men det er ikke noe jeg har lyst til å spise til frokost i hvertfall. Så for min del, greit å kutte ned på karbohydratene, men der går nok grensen min. Eller så trenger jeg gode tips til gode brød som ikke er 3 cm bredt (på det bredeste) og som smaker bedre.

Oppskriften er som følger:
4 Egg (vispes litt i forkant)
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
50 g sesamfrø (som de er)
45 g solsikkekjerner (som de er)
3 ss olje

Alt blandes sammen og helles i en smurt form (eller med bakepapir). Steker det på 180 Grader på nederste rille i ovnen, i 55 min.
Hun som hadde skrevet oppskriften når jeg fant den, sa at det blir ikke blødt, men saftig. Og det har hun helt rett i. Totalt 18 g Karbohydrater på hele brødet.

4 kommentarer:

  1. Etter litt nærmere undersøkelse, har jeg funnet ut at jeg anntagelig laget det litt feil ved å putte i bakepulver veldig tidlig. Som igjen kommer ann på størrelsen på brødet og ikke på smaken. Men har funnet noen andre oppskrifter som jeg gjerne vil prøve ut. For lavkarbo-mat-tips sjekk ut denne bloggen: http://lenabeatrice.net/lavkarbo-oppskrifter/frokost/

    SvarSlett
  2. Hei! Bare til info:)
    Lavkalori er ikke det samme som lavkarbo. Lavkarbo/ LCHF filosofien bryr seg mindre om kalorier, og har hovedfokus på redusert inntak av karbohydrater og et økt inntak av fett (gjerne mettet fett).

    Egg, kjøtt, fisk, fete meieriprodukter og grønnsaker over jord er i korte trekk det som inngår i LCHF kostholdet.

    Her er noen andre nyttige linker:
    www.lavkarbo.no
    http://lchf-bloggen.blogspot.com/
    http://fristendelavkarbo.wordpress.com/
    http://lilalife.no/wordpress/

    SvarSlett
  3. Tusen takk for tipsene. Jeg er vel egentlig klar over at lavkarbo og lav kalori ikke er det samme, men jeg blander navnene heletiden. :( Jeg skal sjekke ut disse linkene. Takk for at du kommenterer. :)

    SvarSlett
  4. Etter 2 uker med Lav-karbo, har jeg funnet ut at det brødet fungerer bra alikevel. Bare ikke til allt.

    SvarSlett