søndag 26. desember 2010

Yohan - Barnevandreren



Trailer, Yohan - Barnevandreren

Yohan - Barnevandreren er en norsk film, som handler om hvordan barn fra fattige familier i Norge måtte vandre til de rike gårdene, for å jobbe på slutten av 1800 tallet i Norge. Noe som er en del av den norske historien og hvordan livet fungerte på den tiden i Norge.
Helt siden jeg hørte om denne filmen for over et år siden, hadde jeg lyst til å se den. Og når pappa ønsket seg denne til jul, benyttet jeganledningen til å kjøpe den og se den sammen med mine foreldre.

Dette er en film som varer i litt over to timer, og har en noe varierende handling. Det er en lang rekke med kjente artister som blant andre: Morten Harket, Carola, Morten Abel, Alexander Rybak, Aylar Lie, m.fl som fungerte som skuespillere, og en enda lengere rekke med ukjente "skuespillere". Handlingen startet i USA på 1980(?) tallet, og man sitter i noen minutter og tror at man har kjøpt feil film, fordi man virkelig ikke skjønner sammenhengen før etter noen minutter. Så viser det seg at det er Yohan som en gammel mann, som har flytta til USA og nå forteller sin historie.
Vi får se hvordan Yohan som nest yngst i familien med fire sønner, som også er veldig dyrevennlig og flink med musikk har det i familien sin i den fattige bygda. En dag reiser faren avgårde for å finne arbeid, og Yohan blir sendt til gards som barnevandrer for å jobbe.
Vi følger han med på reisen, og gjennom hans sommer hos de rike bøndene. Det er et variert dyreliv vi får med oss også, med Bjørn, Ulv, Rev, Jerv, Gaupe og Elg, blandt annet. Men dette blir etter min mening så overdrevet at det bare er teit.
Jeg må si at jeg er skuffa, over kvaliteten i filmen, men spesielt over "prestasjonene" til de mange kjente artistene som etter min mening kun er med for publisiteten. Alexander Rybak, Aylar Lie og Morten Harket  med tanke på skuespiller-prestasjonene deres, var etter min mening mer forstyrrende med dårlig skuespill enn de var "nyttig" i filmen. Dette gjalt også mange av de andre "kjente" personene.
Barna derimot (hvor de fleste er nye i "bransjen"), gjorde en veldig mye bedre jobb. De fikk det hele til å virke mer ekte og genuint. Og hadde det ikke vært for disse, hadde ikke filmen vært verd å se om man så fikk penger for det.

Jeg liker historien bak, men syns denne burde blitt vist på en annen måte, med andre "kjendiser" som profilerer og i en kortere og mer naturlig versjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar